Het commerciele aspect

Verse truffels
Conserven en derivaten

Verse truffels

De handel in verse truffels is één van de weinige, die zich volledig ‘ wild ’ afspeelt. Er is geen sprake van subsidies, steunaankopen van de overheid of welke externe invloed dan ook. Gewoon een recht op en neer marktmechanisme: groot aanbod = lagere prijs = kopersmarkt; klein aanbod = hogere prijs = verkopersmarkt.

Iedere week, vooral in de weekends, gaan er duizenden truffeljagers met hun honden ( meestal 2: een getrainde en een leerling ) de bossen in. Ze moeten daartoe een autorisatie hebben van gemeente, provincie of boseigenaar. Dit wordt streng gecontroleerd. Er lopen in Italië b.v. meer boswachters ( guardia forestera ) rond, dan blauw op straat.
Als we ons tot Urbani beperken ( want daar weten we nu eenmaal het meest vanaf ), dan zorgt hij ervoor, dat op talrijke strategische plaatsen in Italië. verzamelpunten zijn. Dat kunnen café’s, privé-personen of zelfs kappers zijn en er ligt daar GELD, want daar spelen zich de eerste onderhandelingen af: weinig = hoge prijs, veel = lage prijs en meteen boter bij de vis. In het buitenland werkt Urbani met diverse anonieme makelaars ( courtiers ), die zonder dat ze het van elkaar weten mandaat hebben om op de verschillende truffelmarkten voor hem te kopen. De belangrijkste truffelmarkt is zaterdags RICHERENCHE in de Vaucluse. Dit klinkt vreemd, omdat de meeste truffels immers uit Italië. komen, maar is dat niet, omdat de meest truffelhandelaren Frans zijn en zo zaterdags bekend is wat de vraag de komende week ong. zal zijn, wat van invloed is op de prijsontwikkeling gedurende het weekend. De prijs kan dus in enkele dagen sterk variëren, maar maandag om 13.00 uur staat die vast voor de rest van de week.
Dan moeten wij onze bestelling doorgeven; die wordt maandagmiddag klaargemaakt ( en voor alle andere klanten over de hele wereld ) en dinsdagmorgen met TNT of UPS aangeleverd. Wij zorgen ervoor, dat de verse truffels uiterlijk woensdag van Terschelling tot Maastricht zijn gedistribueerd en dat hele circus speelt zich iedere week opnieuw en opnieuw af gedurende 48 weken per jaar ( alleen April niet ),
Dit wilde marktmechanisme en het feit, dat de truffel één der laatste echte wilde natuurproducten is, zorgt er aan de ene kant voor, dat er never a dull moment in truffleworld is, maar aan de andere kant een grote mate van onzekerheid biedt voor de HORECA. Om deze onzekerheid op te vangen heeft Urbani een groot aantal truffelconserven en – derivaten ontwikkeld en dat brengt ons naar het tweede segment:

Conserveren en derivaten

Urbani is de voorloper van het professioneel conserveren van alle soorten truffel in glas of blik in alle denkbare maten doormiddel van de meest geavanceerde computergestuurde autoclaven of door het systeem van shock ( of flash )freezing, waardoor de truffel in enige seconden op een temp. van min 40 gr wordt gebracht zodat er aan de structuur van de truffel geen schade ontstaat. Het voordeel van deze methode is, dat het los van de seizoenen kan worden aangeboden en dat de prijs gedurende het jaar ( van Mei tot Mei ) onveranderlijk is.
Daarnaast zijn er de z.g. derivaten. Dat zijn producten met een truffelsmaak, zoals truffelolie, - saus, -salsa, -meel, -boter, -kaas, -pasta etc., waarvan de olie en de salsa verreweg het populairst zijn.Het voordeel van de derivaten is, behalve dat van de conserven, ook , dat de prijs zeer gunstig is: door toevoeging t.w.v € 0,20 /0,30 kan men een gerecht rijk betruffelen. Let daarnaast op de mooie presentatie. Ook van belang is te weten, dat de truffelessence, die voor deze producten wordt gebruikt op basis is van een natuurlijk procédé, die door Urbani gepatenteerd is.


Klik hier om terug naar boven te gaan




 

Voeg jouw reactie toe

Jouw naam:
Bericht:

Anti-spam: complete the taskJoomla CAPTCHA